به گزارش یزدفردا: ناصر اسکندری با اشاره به اینکه ارسال سوخت مایع به نیروگاهها از سه مسیر خط لوله، تانکرهای جادهای و خط ریلی در حال انجام است، افزود: در حوزه خطوط لوله و ریلی مراقبت کافی وجود دارد و عملا امکان دستکاری و قاچاق سوخت نزدیک به صفر است.
وی مهمترین عامل قاچاق سوخت نیروگاهها را در مسیر حملونقل جادهای توسط تانکرها برشمرد و گفت: در حاضر حال اصلیترین چالش همکاران ما در این بخش مربوط به آلودهسازی سوخت در مسیر انتقال به نیروگاهها است.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی ادامه داد: پس از حرکت تانکرها از انبار نفت و در مسیر انتقال آن به نیروگاهها، بخشی از این سوخت توسط متخلفان تخلیه و به جای آن مایع دیگری را در سوخت مخلوط میکنند.
وی با تاکید بر اینکه این مواد تنها با تست قابل تشخیص است، گفت: در نیروگاهها به صورت پیوسته تعداد بسیار زیادی تانکر سوخت برای تخلیه وارد میشوند که امکان انجام تست کامل به دلیل زمانبر بودن آن وجود ندارد؛ بنابراین تستهای فوری در نیروگاهها انجام میشود که آن هم برای تشخیص همه نوع آلودگی مناسب نیست.
اسکندری بیان کرد: بنابراین با هماهنگی میان وزارتخانههای نیرو و نفت درصددیم که فرد را کاملا از ثبت دیتا، اندازهگیری و تستهای لازم ایزوله کنیم. بدین منظور با هماهنگی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی توانستهایم در ۲۵ نیروگاه کشور سامانه یکپارچه سوخت را مستقر و از طریق تجهیزات مربوط به آن تمامی اطلاعات تانکر ورودی به نیروگاه همچون ثبت پلاک، بارکد بارنامه، اندازهگیری مقادیر سوخت و... کاملا مکانیزه ثبت و اطلاعات آن بلافاصله در اختیار شرکتهای برق حرارتی و پالایش و پخش قرار میگیرد.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه تجهیزات این سامانه به صورت پایلوت در ۲۵ نیروگاه کشور مستقر و در حال استفاده است، افزود: براساس پیشبینی صورت گرفته در تلاشیم طی ۱۸ ماه آینده تمامی نیروگاههای کشور را به این تجهیزات مجهز کنیم.
وی با تاکید بر اینکه به محض ورود سوخت به مخازن نیروگاهها امکان قاچاق آن دیگر وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: نیروگاهها به گونهای طراحی شدهاند که امکان خروج سوخت از مخازن نیروگاهها تنها به سمت توربین واحد قرار دارد و امکان هدایت سوخت به محل دیگری وجود ندارد، بنابراین تمامی مباحث آلودهسازی، قاچاق و کسری سوخت تا پیش از رسیدن به نیروگاه و مربوط زمانی است که تخلیه سوخت در نخستین مخزن نیروگاه صورت نگرفته باشد.
اسکندری خاطرنشان کرد: بدین منظور سالیان متمادی است که پیگیر انتقال سوخت به نیروگاهها از طریق خطوط لوله هستیم که قطعا هم از باب اقتصادی و سلامت سوخت توجیهپذیر است و هم سهولت انتقال سوخت به ویژه در فصول سرد سال برای مناطق شمالی کشور را در پی خواهد داشت.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی در خصوص وضعیت کنترل فراوردههای ارسالی به نیروگاهها، گفت: در حوزه نیروگاهی علاوه بر اینکه هر روزه در تمامی نیروگاهها میزان دریافت سوخت، مصرف سوخت، تولید برق و موجودی سوخت نیروگاهها کنترل میشود، به صورت ماهانه نیز همکاران برق حرارتی و پالایش و پخش تمامی این اطلاعات را با هم بررسی و صورت جلسه میکنند. همچنین هر سه ماه یکبار نیز همکاران ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز تمامی این موارد را بررسی و پایش میکنند.
وی با تاکید بر اینکه همگرایی خوبی بین وزارتخانههای نیرو و نفت برای مبارزه با پدیده قاچاق سوخت شکل گرفته است، گفت: متاسفانه انگیزه جدی برای قاچاق سوخت وجود دارد و باید در تلاش برای توسعه و افزایش سیستمهای مکانیزه در این بخش باشیم.
اسکندری با اشاره به طرح مسئله واقعیسازی قیمت سوخت نیروگاهها، گفت: مباحث قیمتی سوخت قطعا روی اقتصاد برق تاثیرگذار است و باید به این مسئله نیز توجه ویژهای داشته باشیم. بیش از ۶۷ درصد تولید برق کشور توسط نیروگاههای بخش خصوصی در حال حاضر انجام است و یقینا تغییر در قیمت سوخت نیروگاهها در مدل مالی این نیروگاهها و قیمت انرژی الکتریکی تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین در این مسیر نباید تنها یک بعد از این مسئله را مورد توجه قرار داده و از سایر ابعاد مرتبط با آن غافل شویم.
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 07,فوریه,2025